• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
 فتاوای رهبرانقلاب درباره آغاز سال جدید و ایام نوروز
سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش احکام روزانه فتاوای رهبر انقلاب درباره استفتائات آغاز سال جدید و ایام نوروز منتشر کرده است.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش احکام روزانه فتاوای رهبر انقلاب درباره آغاز سال جدید و ایام نوروز منتشر کرده است که به‌شرح ذیل منتشر می‌شود.

1ــ نیمی از فامیل نزدیک من اهل حجاب نیستند و در مهمانی‌ها روسری سر نمی‌کنند و در جواب می‌گویند دل آدم پاک باشد و از این قبیل حرفها، من نیز با ایشان بزرگ شدم و 4 سال است سعی در رعایت احکام دینی دارم. رفت و آمدم را با ایشان کم کردم و سالی یکی دو بار برای صله رحم رفت و آمد داریم. حال تکلیفم را نمی‌دانم؛ آیا باید با ایشان قطع رابطه کنم یا همین‌طور ادامه بدهم؟

ج) اگر معاشرت با آنان مستلزم ارتکاب گناه نبوده و نیز موجب تأیید ایشان در عدم التزام به امور دینی نباشد، مانعی ندارد. ولی به هر حال لازم است حریم و ضوابط شرعی مراعات گردد. و اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با آنها موقتاً موجب خودداری آنها از ارتکاب معصیت می‏‌شود به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

و باید توجه داشت که قطع رحم جایز نیست؛ و صله رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از ‏طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می‌شود.‏

2 ــ مراد از رحم، که قطع صله با آنها جائز نیست، چه‌کسانی هستند؟

ج) مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی هستند مشروط به اینکه آن‌قدر نسب دور نباشد که عرفاً از ارحام شمرده نشوند. و به‌طور کلی ‌قطع ارحام حرام است ولی صله رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می‌شود.

3 ــ طبق نظر حضرت آقا آیا پهن کردن و چیدن سفره هفت‌سین در نوروز جزو خرافات شمرده می‌شود و حرام است یا خیر؟

ج) فی‌نفسه اشکال ندارد هرچند این‌گونه امور جنبه مذهبی ندارد.

  4 ــ آیا از میوه‌هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده می‌توان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟

ج) بدون رضایت صاحب میوه‌ها جایز نیست مگر اینکه صاحب میوه‌ها از آن اعراض کرده باشد. همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوه‌ای در جادّه برخورد کند، می‌تواند از میوه‌های مذکور استفاده کند مشروط به اینکه:

اولاً به‌قصد استفاده از میوه به آن مسیر نرفته باشد.

ثانیاً به درخت آسیب نرساند.

ثالثاً همان‌جا میوه را خورده و به‌همراه خود نبرد.

رابعاً داخل ملک دیگری نیز نشود.

5 ــ خوردن و جمع‌کردن مقداری میوه از باغ دیگران که زیر درختان ریخته و خراب خواهد شد، چه حکمی دارد؟

ج) اگر بداند مالک میوه‌ها راضی است اشکال ندارد، در غیر این صورت باید رضایت مالک را جلب کند. و در صورتی که دسترسی به او برای جلب رضایت ندارد و اگر میوه‌ها استفاده نشود خراب می‌شود، می‌تواند از میوه‌ها استفاده کند و پول آن را به مالکش بدهد، و اگر دسترسی به مالکش نداشت پول آن را از طرف مالکش صدقه بدهد.

6 ــ اگر در مجلسی از مؤمنی غیبت کنند، می‌دانم که نهی از منکر بر ما واجب است، سؤال من این است: علاوه بر نهی از منکر، آیا دفاع از آبروی آن مؤمن هم بر ما واجب است (به‌گونه‌ای که اگر آن غیبت تهمت باشد بتوانیم به اطرافیان ثابت کنیم که این حرف درست نیست) و اگر از آبرویش دفاع نکردیم، آیا گناه کرده‌ایم؟

ج) ردّ غیبت (نفی نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد) واجب است.

7 ــ آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد؟

ج) فی‌نفسه حرام نیست؛ هرچند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.

8 ــ در هنگام رانندگی در جاده‌ها وظیفه راننده‌ای که به حیوانات یا به پرندگان برخورد کرده و موجب مرگ آنها شده است، چیست؟

ج) اگر ملک شخصی بوده ضامن است، ولی اگر مالک خاصی نداشته و جزو حیوانات بیابان بوده ضامن نیست.

9 ــ آیا ریختن پوست میوه و زباله‌های تجزیه‌شدنی در کوه و دشت و طبیعت اشکال شرعی دارد؟

ج) اگر موجب اذیت مردم شود و یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.

10 ــ من چندین سال پیش با جسم تیزی بر روی درختی نوشته‌ای را حک کرده‌ام؛ الآن باید چکار کنم؟

ج) اگر آن درخت مالکی داشته، رضایت مالک را جلب کنید.

منبع: leader.ir

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 6502          تاریخ درج خبر: 1394/12/28 ساعت 16:58     تعداد بازدید: 300