• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
آیت الله اعرافی در مشهد: نظام تربیتی، مبتنی بر ادیان ابراهیمی پایه ریزی شود/ قلمرو مشترکات ادیان را بالا ببریم
مدیر حوزه های علمیه کشور در اولین کنفراس تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، با تاکید بر ضرورت پایه ریزی نظام تربیت دینی مبتنی بر ادیان، گفت: انقلاب اسلامی در گام دوم می تواند تعلیم و تربیت را با بهره گیری از آموزه های دینی در عرصه ملی و بین المللی گسترش دهد.

آیت الله اعرافی، پیش از ظهر امروز در اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ضمن ابراز خرسندی از حضور حوزویان و دانشگاهیان در کنار هم به عنوان یک جبهه علمی، گفت: طبق گزارش های جغرافیایی ادیان، نزیک به چهار میلیارد و نیم از جمعیت بشر به ادیان ابراهیمی اعتقاد دارند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به این که جغرافیای ادیان الهی از جمعیت بالا و تنوع بومی در سلایق فکری برخوردار است، افزود: ادیان شرقی در پایان خط جریانات الحاقی قرار دارند، طبعا یک جبهه مشترک نیز دارند که می توان به یک وجوه مشترک بین ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی در یک جبهه عام تر در حوزه ادیان توحیدی دست یافت .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در واقع هر چه به سمت دوایر خاص تر برویم، دایره انسانی ادیان ابراهیمی خاص تر می شود، افزود: تربیت دینی در ادیان توحیدی و ابراهیمی می تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد، چرا که در تمامی قاره ها وجود دارند و عمده تمدن های بشر در حوزه ادیان ابراهیمی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین کنش های سیاسی و علمی در دایره ادیان ابراهیمی قرار دارد که به دنبال سعادت بشریت هستند، افزود: جمهوری اسلامی ایران نشست های متعددی در حوزه گفتگوی عام دینی در دایره ادیان ابراهیمی برگزار کرده و به بررسی گفت وگو و مشترکات دینی می پردازد؛ در گفت وگوی تخصصی به لایه های ریزتر و محسوس تر در عرصه های الهیّات و مسائل سیاسی می پردازد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدف از برگزاری کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، افزایش دایره بحث و گفتگو پیرامون تربیت دینی در معنای عام و خاص است. ما باید به اندیشه مشترک دینی میان ادیان ابراهیمی بپردازیم تا بتوانیم نظام تربیت دینی مبتنی بر ادیان را پایه ریزی کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه نظامات مشترکی در بین ادیان ابراهیمی وجود دارد، اظهار کرد: در اعتقاد به خدا، معاد و ابعاد معنوی انسان، مشترکات بسیار و فهرست بلند بالا وجود دارد .

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که حجم مشترکات، حجم انبوه و قابل توجهی است که به چند حوزه الهیات، فلسفه و کلام می رسیم که میان اداین الهی به عنوان اشتراک وجود دارد، افزود: محورهای ارزشی و اخلاقی نیز وجوه دیگر اشتراکات ادیان ابراهیمی است .

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه به مشترکات فقهی اشاره کرد و ادامه داد: مشترکات فقهی و مشترکات معارفی جنبه های تاریخی در آنها وجود دارد. در بحث و اخلاق و ارزش ها نیز اشتراکاتی با دوستان مسیحی داریم .

وی با بیان اینکه باید حفظ این ملاحظات و قلمرو مشترکات را بالا ببریم که البته نیازمند  پی‌گیری است، گفت: باید مطالعات مبتنی در حوزه های مشترک وارد تربیت عام شود و سیره منطقی نظام وار به آنها داد.

آیت الله اعرافی در توضیح این مطلب افزود: باید از مبانی و اهداف شروع کنیم تا به حوزه های اصولی پرداخته شود. جای گفتگو محفوظ است و جنبه های مشترک واحدی در عرصه تجارب وجود دارد که در اتخاد به شیوه های متفاوت، باید تبادل تجارب تربیت دینی غنی تر شود.

وی با اشاره به اینکه این کنفراس باید به سمت تبادل و تجارب برود، افزود: تجربه های دینی در حوزهای دینی انباشته است که این کنفرانس آغازی است برای کاهش اندیشه سکولار، همچنین آزادی در تربیت و این که اگر  آزادی را بپذیریم، چقدر می توانیم جلو برویم، مهم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: باید مطالعات تطبیقی در این عرصه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و به تجارب تربیت،  نگاه تخصصی داشته باشیم، زیرا تمدن امروز و نگاه انسان مادی، در ادیان الهی پایه ریزی شده است  .

مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی در گام دوم  می تواند تعلیم و تربیت دینی در عرصه ملی و بین المللی را گسترش دهد، افزود: در تعالیم مسیحی به ضرورت آموزش به دانش آموز و کارکردها و سبک های آن پرداخته شده و آنچه که از انجیل گرفته برپایه محبت و مهربانی است.

 وی افزود: در بین مسلمانان کسانی که سردمدار آموزه های دینی هستند و بر انجام افعال دینی و سیادت جامعه به گونه ای که انسانیت انسان را پر رنگ کند و انسان به خداوند نزدیک شود، تاکید دارند.

آیت الله اعرافی در پایان تصریح کرد: اولین مرحله تربیت، آموزش در خانواده است، لذا در وهله اول والدین باور های ایمانی عمیق را برای فرد بوجود می آورند و سپس جامعه در عرصه دینی بر فرد تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری حوزه

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 18678          تاریخ درج خبر: 1397/12/13 ساعت 14:17     تعداد بازدید: 6