• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
آیت الله العظمی نوری همدانی: نخبگان در تشریح و عملی کردن بیانیه گام دوم تلاش کنند
حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: در بیانیه گام دوم انقلاب، مباحث ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفته‌است که هریک از این مسائل نیازمند به ساعت‌ها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان می‌باشد.

متن سخنان حضرت آیت الله نوری همدانی در درس خارج امروز خود که در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده، نکاتی را بیان نمودند که به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در آغاز پنجمین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به رهبری زعیم عالیقدر و مرجع اعلای شیعیان یعنی حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه به وقوع پیوست و بعنوان یک معجزه در قرن اخیر محسوب گردید و شاید بتوان گفت اساسی‌ترین حکومت که آرزوی همه انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام بوده است قرار گرفته‌ایم؛ که به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه‌الله در منشوری بسیار ارزشمند و پر محتوا که با فکر و درایت خود تنظیم نمودند و چراغ راهی را فراراه همه ملت ایران بخصوص جوانان عزیز قرار دادند.

در این بیانیه ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفته‌است که هریک از این مسائل نیازمند به ساعت‌ها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان می‌باشد که به بعضی از موارد مهم آن اشاره می کنم:

  1. تاکید بر ورود به عرصه و مرحله جدیدی از انقلاب که مهمترین ویژگی‌هایش غلبه بر چالش‌های سیاسی و نظامی و فرهنگی و اخیراً اقتصادی است.
  2. عبور ارزش‌های انقلاب از مرزها و تاثیرگذاری آن بر منطقه و کل دنیا و همچنین شکل گیری نظام تمدنی جوان مبتنی‌ بر ارزش‌های معنوی
  3. بلوغ انقلاب در سطح مدیریت کلان جامعه و عبور از بحران‌های سخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی
  4. ضرورت آماده شدن نسل جوان انقلابی حوزوی و دانشگاهی برای انجام وظایف خطیر خود
  5. مسئولیت بزرگ حوزویان بویژه فضلای جوان در تولید علم حوزوی خصوصاً استنباط فقه پاسخگو به نیازهای عصر نوین و تبیین نظام تمدن اسلامی در عرصه‌های مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
  6. تاکید بر ایجاد فرصت برای نسل جوان و حمایت از آن و ضرورت تقویت وحدت و حفظ روحیه مقاومت انقلابی در مقابله با دشمن در همه زمینه‌ها

تاکید و توجه به دستاورد‌های عظیم و برکات این انقلاب شکوهمند که اهم آن در هفت محور پیاده شده‌است ویژگی شاخص این منشور می‌باشد که باید بندبند آن تبیین گردد و برای مردم بازگو شود. توصیه‌های ارزشمندی که در هفت عنوان علمی پژوهشی، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی عنوان شده‌است جای کار فراوان دارد.

امروز بعد از گذشت چهل سال پیروزی انقلاب و مقاومت مردم ایران در مقابله با همه تحریم‌ها و تهدیدها و تجاوزها، ملت عزیز، مقتدرانه راه خود را ادامه می‌دهد و چشم این آرزوی دشمنان را برای از بین بردن این انقلاب کور نموده‌است. مردم بزرگ ایران با قدرت، تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری که در این قریب به سی سال با مدیریت عالی، کشور را اداره نموده‌اند، مسیر خود را طی نموده تا سرانجام این انقلاب به ظهور مولایمان حضرت بقیةالله الاعظم امام عصر ارواحنا فدا برسد.

در پایان توصیه‌ای به نخبگان علمی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها دارم که با مطالعه دقیق این منشور و طرح آن در مجامع و مباحثات علمی در تشریح این منشور و عملی کردن آن گام بردارند و آحاد ملت ایران خصوصا جوانان را با نکات ارزشمندی که ذکر شد آشنا کنند؛ و رسانه ملی و اصحاب جرائد در نشر و شرح آن توسط کارشناسان خبره و اهل فن کوشا باشند که هر بند این منشور نیازمند اقدامات عملی می‌باشد و در دسترس همگان در سطوح مختلف جامعه قرار گیرد.

استقبال از این بیانیه در این روزهای اخیر خصوصا در مجامع علمی کشور اعم از حوزه و دانشگاه بسیار بود؛ و این تجمعات در واقع یک نوع پشتیبانی از این منشور پرمحتوا می‌باشد. توقع است با تشکیل همایش‌های علمی و محور قرار دادن عناوین این منشور و تهیه مقالات و بررسی آن گام بلندی در عملی شدن آن بردارند.

منبع: خبرگزاری حوزه

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 18674          تاریخ درج خبر: 1397/12/11 ساعت 15:53     تعداد بازدید: 11