• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
نشست اعضاء جامعه روحانیت شیراز با آیت الله اعرافی
نشست صمیمی اعضا جامعه روحانیت شیراز با مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور

جلسه این هفته جامعه روحانیت شیراز که در سالروز بازگشت تاریخی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه با حضور حضرات آیات دژکام نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز و سیدعلی اصغر دستغیب رئیس جامعه روحانیت شیراز و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیه السلام و اکثریت اعضا برگزار گردید ، میهمان ویژه جلسه این هفته حضرت آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور بودند .
 در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین طاهری دبیر جامعه روحانیت شیراز ضمن عرض تبریک ایام الله دهه مبارکه فجر و خوش آمد گویی به حضرت آیت الله اعرافی گفت شیراز خاستگاه علمای بزرگ بوده است و این شهر از نظر علمی در جایگاه بالایی قرار دارد و زمانی هم حدود ۱۰ مجتهد مسلم در حد مرجعیت در کنار هم بودند و این استان می تواند پایگاه علوم دینی و مذهبی برای جنوب کشور باشد .
 دبیر جامعه روحانیت شیراز در ادامه اظهار داشت طلابی که از استان های دیگر برای تحصیل به قم رفتند در قم ماندگار شده اند و به استان و شهر خود بازنگشته اند و این سوال به ذهن می‌رسد که حتما در قم جذابیت‌های وجود دارد که در سایر استان‌ها وجود ندارد ؟! میشود با برنامه‌ریزی تخصصی و علمی و با ایجاد فضایی که حدود ۵۰ هکتار است و قبلا پیش‌بینی شده همان جذابیت قم را در شهر شیراز هم به وجود آورد و این شهر را تبدیل به پایگاه علوم دینی و مذهبی جنوب کشور نمود . این استان با در اختیار داشتن امکانات و ظرفیت‌های موجود و تقویت حوزه‌های علمیه و راه‌اندازی گروه‌های تخصصی می‌تواند بیش از دوره های گذشته بدرخشد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند فارس در قله است همچنان در قله جهان اسلام بماند و بدرخشد .
 تولیت آستان قدس حسینی در پایان ضمن اشاره به وضعیت سخت معیشتی طلاب حوزه های علمیه گفت طلاب حوزه های علمیه با مشکلات معیشتی متعددی دست و پنجه نرم می کنند و خواستار توجه جدی به این مقوله بودند و اشاره نمودند که با برنامه‌ریزی صحیح و مطلوب می توان این مشکل را نیز برطرف نمود .
 در ادامه این دیدار نیز تعدادی از اعضای جامعه روحانیت شیراز به نمایندگی از سایر اعضاء دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را بیان نمودند . حجت‌الاسلام والمسلمین خوش نویس گفت یکی از راه‌های پیشگیری از جرم در جامعه طلبگی استحکام نظام پذیرش و ورودی حوزه های علمیه می باشد و استحکام و اصلاح نظام پذیرش در مدارس علمیه را خواستار بودند .
 حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا رئیس دادسرای ویژه روحانیت شیراز توسعه فعالیت های تهذیبی و کیفی پذیری در مدارس علمیه را مورد تاکید داشتند و گفت نسل امروز با انواع مشکلات و همچنین مسئله فضای مجازی سرکار دارد و عملکرد یک استاد بر روی روحیه و اخلاق طلبه به مراتب بیشتر از این است که یک حدیث اخلاقی برای او  خوانده شود ، درس اخلاق بعضی وقتها شاید یک درس ظاهری باشد ولی همانگونه که گفته شد عملکرد استاد می‌تواند تاثیر بسیاری را داشته باشد .
 حجت الاسلام و المسلمین ملک مکان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس دو پیشنهاد ارائه کردند پیشنهاد اول : رشته های تخصصی حوزه عمدتاً در قم میباشد و برای اینکه طلبه‌ها در قم تجمع نکنند باید به هر استان حداقل دو رشته تخصصی اختصاص داده شود و این می تواند راهکار مناسبی باشد برای اینکه طلبه ها در یک شهر متمرکز نباشد .
 پیشنهاد دوم : یک امام جمعه باید از جهات مختلف تجهیز باشد و علوم مورد نیاز و کاربردی را بلد باشد نظر ما این است در استان فارس که حدود ۷۶ امام جمعه شیعه و حدود ۵۰ امام جمعه اهل سنت وجود دارد رشته تخصصی تربیت ائمه جمعه به استان فارس تعلق گیرد و امیدواریم این پیشنهاد محقق گردد .
 حجت الاسلام عباسپور مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان فارس نیز در ادامه جلسه پیشنهادات  زیر را ارائه نمودند :
 ۱ . با توجه به هجمه های فراوان به حوزه های علمیه و دستاوردهای حوزه پیشنهاد می گردد نخبگان و فرهیختگان حوزوی در رشته های مختلف تبلیغ ، پژوهش ، تدریس و تحصیل در یک هماهنگی منسجم شناسایی و ضمن تقدیر از آنان به جامعه نیز معرفی گردند .
 دومین مسئله در ارتباط با مسئله قرآن و لزوم توجه بیشتر به علوم و مراکز قرآنی است که با توجه به اهمیت این موضوع شایسته است در برنامه ریزی های تحصیلی به صورت ویژه به این مسئله توجه شود و استعدادیابی در رشته های قرآنی با هدف پرورش این استعدادها صورت پذیرد .
 حجت الاسلام محرابی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس گفت وحدت و همدلی جامعه روحانیت فارس یکی از زیبایی ها و دستاوردهای مهم نشست هفتگی جامعه روحانیت شیراز می باشد ، و ظرفیت‌های لازم برای کارهای بزرگتر در این استان وجود دارد و امیدواریم که مجموعه حوزه‌های علمیه کشور به صورت ویژه ای به استان فارس که با خطر تهدید های متعدد تکفیری روبرو است نگاه شود .
حجت الاسلام و المسلمین حدائق گفت یکی از مشکلات طلاب مسئله مهم معیشت آنهاست و واقعاً طلاب حوزهای علمیه از نظر معیشتی در تنگنا قرار دارند و وضعیت مناسبی ندارد که امیدوارم با سازگار مناسب این مشکل بزرگ و مهم نیز مرتفع گردد .
 در ادامه این جلسه حضرت آیت الله اعرفی مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه روحانیت انقلاب را پدید آورده است، اظهار داشت:  چهلمین سال تاسیس انقلاب اسلامی عظمت فوق العاده ای است، اگر قرار بود که یک فتوای میرزای شیرازی تاثیر گذار باشد، انقلاب اسلامی هزار برابر از آن بالاتر را نشان داده است و به همان میزان در معرض آسیب هستیم.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: بسیاری از مردم دنیا می خواهند بفهمند که روحانیت و حوزه به چه معنا است، متاسفانه نتوانسته ایم به نسل سوم و چهارم این عظمت را بفهمانیم.
وی با اشاره به اینکه ما در معرض صدها خطر قرار داریم، از این رو باید به تناسب وضع جامعه پاسخگو بود، خاطرنشان کرد: گرچه بسیاری از فعالیت ها در حوزه علمیه جهادی انجام می شود، اما علی رغم همه مشکلات باید پاسخگوی جامعه بود.
آیت الله اعرافی با اشاره به این که در سطوح تخصصی و عالی حوزه قم حدود ۲ هزار کرسی درس داریم، ادامه داد: در عرصه های مختلف مبانی سیاسی و اقتصادی، حوزه ورود کرده به عنوان مثال در موضوع بانکداری طرحی نوشته شده و به برخی مراجع عظام تقدیم و برای روسای سه قوه هم فرستاده شده است، بر اساس آن بخشی از فرایند ها اصلاح خواهد شد و امیدواریم بخش های دیگر مشکلات نیز رفع شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: در استان ها حدود ۲۰ الی ۳۰ تصمیم برای اجرایی کردن داریم که به تدریج عملیاتی خواهد شد، به عنوان نمونه برای نخستین بار در سال ۹۶ دروس خارج در استان ها رسمیت یافت.
مدیر حوزه های علمیه کشور یکی دیگر از تصمیم ها را افزایش اختیارات مدیریت های استانی حوزه اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ رشته و گرایش طراحی شده است. همچنین در تبلیغ نیز ۳۰ گرایش طراحی شده است که به ندرت پیاده خواهد شد.
وی بیان کرد: مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت را علی رغم مشکلات اقتصادی به سرانجام رسانده ایم، حدود ۴۰۰ پایان نامه در ایران پیرامون حوزه ها تدوین شده، بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دانشجو در ایران رشته های حوزه ای فارغ التحصیل شده و اکنون نیز همین تعداد تحصیل می کنند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: پذیرش حوزه ها را از حدود ۱۰ هزار نفر به چهار الی پنج هزار نفر رسانده ایم چرا که در صدد نخبه گزینی هستیم.
آیت الله اعرافی به متون حوزه نیز اشاره و ابراز کرد: تحولات مهمی در این بخش رقم خواهد خورد، در موضوع ارتقا شهریه طلاب و اساتید نیز تدابیری اندیشیده شده است و تلاش شده تفاوتی در این میان بین حوزه علمیه قم و استان ها نباشد.
مدیر حوزه های علمیه افزود: امروز برای نخستین بار حوزه دارای سند برنامه پنج ساله است که از سال ۹۸ اجرای آن آغاز خواهد شد، در مسائل مالی هم تلاش خواهیم کرد که حوزه را مستغنی کنیم، همچنین در این بخش باید منابع پایدار شکل گیرد .
آیت الله دستغیب رئیس جامعه روحانیت شیراز و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیه السلام  در پایان این جلسه ضمن قدردانی از آیت الله اعرافی اظهار داشت بحمدالله آیت الله اعرافی از چهره های  برجسته علمی و مدیریتی و دارای اندیشه ناب هستند و جامعه المصطفی نمونه بارزی از عملکرد ایشان میباشد که امید جهان اسلام است . امیدواریم حضور ایشان در استان طریقه‌ای برای پیشرفت اهداف مقدسی که در ۴۰ سال گذشته نظام جمهوری اسلامی و رهبری های امام و مقام معظم رهبری برای همه حوزه‌های علمیه ترسیم شده است باشد و تشکر می کنم از اعضای محترم جامعه روحانیت شیراز و همچنین مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه استان فارس که انشاءالله با برنامه‌ریزی بسیار خوب و مدونی که دارند در آینده شاهد موفقیتهای بیشترشان باشیم و از خداوند رسیدن به اهداف این بزرگواران را مسئلت دارم .والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 18645          تاریخ درج خبر: 1397/11/13 ساعت 08:52     تعداد بازدید: 19