• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: امر تبلیغ نیازمند مهندسی است
سلسله جلسات درسهایی از قرآن و مهارت های تبلیغی با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیراز به نقل از خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جمع طلاب مدرسه معصومیه، با اشاره به اینکه مشکلات تبلیغی ما از عدم مهندسی تبلیغ نشات می گیرد گفت: اولین نکته ای که باید برای طلاب مورد توجه قرار بگیرد درخواست هدایت از خدا و اخلاص در راه اوست. اخلاص نیز یعنی ثروت و فقر، مرده باد و زنده باد و چنین اموری در شخصیت طلاب اثری نداشته باشد.

وی افزود : نکته مغفول دیگر در حوزه های علمیه عدم تشخیص صحیح است. ما باید کارهایی را انجام دهیم که گرهی از مشکلات جامعه باز کند وگرنه صرف درس خواندن فایده ای ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این نکته که طلاب نباید برای آینده خود خط ثابتی متصور باشند افزود: ما باید به عنوان یک سرباز و یک بنده، آمادگی خدمت در هر جایی که مورد نیاز بود را داشته باشیم. نه اینکه وقتی به فعالیت ما در جایی نیاز بود بگوییم نه من فلان هدف را دنبال می کنم و امروز نمی توانم این کار را انجام دهم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: خود برتر بینی یکی از چاه هایی است که متاسفانه افراد زیادی در آن می افتند. خصوصا در حوزه علمیه زمانی که علومی کسب می شود، انسان فکر می کند نسبت به دیگران فضیلتی دارد، اما باید بدانیم هیچکس از عاقبت کار خود خبر ندارد.

وی افزود :ما تاکنون آنطور که باید سر سفره قرآن ننشسته ایم. درس های ما در حوزه علمیه چقدر بوی قرآن می دهد؟ اگر ادبیات عرب می خوانیم باید روی آیات قرآن کار کنیم، اگر اخلاق می خوانیم، استاد باید آیات اخلاقی را بگوید. بنابراین دروس حوزوی باید قرآنی باشند.

طلاب باید به فکر تفاسیر به روز برای جامعه باشند

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با نقل مطلبی از آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: ایشان بیان می کردند، من تفسیر نمونه برای سی سال پیش نوشته ام و اگر میخواستم امروز تفسیری بنویسم قطعا مطالبش متفاوت از کتاب سی سال پیش بود. لذا طلاب باید به فکر تفاسیر به روز برای جامعه باشند.

وی افزود: مقتضای حال در نقل معارف باید مورد توجه قرار بگیرد. یعنی بدانیم چه چیزی را کجا و چگونه بگوییم. اگر بهترین کتب طهارت در نجف نوشته شده است باید ثمره آن را در کوچه های نجف ببینیم و اگر بیشترین اسلام شناسان در قم هستند باید نتیجه حضور آنان را در تربیت جوانان و کودکان قمی ببینیم، بنابراین اگر در مواردی با مشکل روبرو هستیم به این دلیل است که مقتضای حال را رعایت نکرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خطاب به طلاب مدرسه معصومیه نیز گفت: در بین حوزه های علمیه، شهر مقدس قم سرآمد است و در بین مدارس علمیه شهر قم مدرسه معصومیه سرآمد است، لذا انتظار از شما این است که بیش از دیگران زحمت بکشید و در جامعه خود تاثیر گذار باشید. این را هم بدانید که دنیا بیش از هر زمان دیگری آماده شنیدن صدای علمای اسلامی است به شرط اینکه ما معارف را به روز کنیم و بعد به دنیا عرضه کنیم.

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 17637          تاریخ درج خبر: 1397/10/21 ساعت 11:29     تعداد بازدید: 8