• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
دیدار جمعی از دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی
نباید در حکومت اسلامی فقر فرهنگی و مالی وجود داشته باشد/ بیداری اسلامی از انقلاب الهام گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیرازبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی،ایشان عصر امروز در دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی با اشاره به آیه 122 سوره توبه، تفقه در دین را برای فعالان عرصه حقوق ضروری دانستند و گفتند: بر اساس روایات، تفقه بهایی برای هر چیز گرانبها و نردبان و جایگاهی برای هر مقام بلند است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه دادند: از هر فرقه و گروهی باید یک عده برای تفقه در دین کوچ کرده و پس از فقیه شدن به دیار خود بازگردند و مسیر دین را برای مردم روشن سازند تا مردم در این مسیر حرکت کنند.

ایشان با اشاره به این که در روایات کسانی که در راه تفقه در دین قدم بر می دارند ستوده شده اند، عنوان کردند: کسی که در راه علم فقه گام بر می دارد، فرشته ها بال های خود را زیر قدم هایش گسترانیده و برای او استغفار می کنند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که راه تفقه در دین بسیار پر زحمت است، ابراز داشتند: تفقه به معنای تسلط بر فقه و یادگیری کامل آن، همت، اراده، جدیت و تلاش بسیاری می خواهد و کسانی که تنبل باشند در این مسیر موفق نخواهند شد، بنابراین شما باید با اراده و جدیت راه را به مقصد برسانید.

مرجع عالیقدر جهان شیعیان به ابعاد تفقه در دین از دیدگاه قرآن کریم اشاره و بیان کردند: تفقه در دین شامل موارد و موضوعاتی همچون معارف اعتقادی، معارف عبادی، معارف اخلاقی، معارف اقتصادی، معارف مدنی و حقوقی، معارف فرهنگی، معارف سیاسی، معارف حکومتی، معارف قضایی و معارف جهادی می شود.

ایشان با اشاره به معارف حکومتی دین اسلام خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم(ص) پس از تثبیت دین اسلام بعد از سال ششم هجرت به همه سلاطین نامه نوشتند و از همه آن ها دعوت به اسلام کردند، بنابراین تنها یک حکومت باید در سراسر جهان تشکیل شود و آن هم حکومت اسلامی است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی با بیان این که از جمله نامه های ای که پیامبر اکرم(ص) به سلاطین مناطق مختلف فرستادند، نامه به مردم بحرین و یمن بود، گفتند: گرفتاری هایی که امروز مردم بحرین و یمن دارند، بسیار برای ما تأسف آور است؛ در طول تاریخ از دل کشور یمن فقهای بزرگی برخاسته اند، اما امروز این کشور در دست مزدوران آمریکا قرار دارد، بنابراین وظیفه ما در قبال مردم یمن و بحرین بسیار سنگین است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کردند: معارف حکومتی امروز به وسیله یک فقیه فرزانه و یک قهرمان علم و ادب و بیان و یک جهادگر بسیار پر قدرت، امام خامنه ای در حال گسترش است.

ایشان با بیان این که قبل از انقلاب حکومت اسلامی در ایران حاکم نبود، اظهار داشتند: اسلام هیچگاه اجازه نمی دهد که در حکومت اسلامی فقر فرهنگی و مالی وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی پدیده بیداری اسلامی را نشأت گرفته از دل انقلاب اسلامی دانستند و بیان داشتند: امام خمینی(ره) با حرکت خود دنیا را بیدار کردند و با یاری خداوند نور این انقلاب خاموش نشدنی است و آن قدر عظمت خواهد یافت تا به ظهور امام زمان(عج) متصل شود.

 معظم له با بیان این که ما باید به انقلاب اسلامی با دیدگاه زمینه سازی ظهور مهدوی بنگریم، یادآور شدند: امروزه شاهدیم که سراسر جهان بیدار شده اند و دیگر تن به ظلم نمی دهد، بنابراین نور انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی خاموش نشدنی است.

 ایشان در پایان خطاب به حقوق دانان بسیجی خاطرنشان کردند: هر کدام از شما باید یک فقیه مبارز و زمان شناس باشید.

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 17597          تاریخ درج خبر: 1397/09/14 ساعت 12:39     تعداد بازدید: 9