• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
 در درس خارج اصول بیان شد؛ پاسخ آیت الله العظمی سبحانی به مطلب یکی از روزنامه ها
دو روز قبل یکی از جوانان روزنامه ای به بنده داد که در آن نوشته بودند باید تبعیض ها بین زن و مرد از بین برود؛ این آقا فرق بین ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیراز به نقل از خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به آیه 15 سوره فاطر اشاره کردند و گفتند: خداوند در این آیه فرمودند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ/ ای مردم شما (همگی) نیازمند به خدائید؛ تنها خداوند است که بی‌نیاز و شایسته هر گونه حمد و ستایش است!».

ایشان ابراز داشتند: یکی از آثار ایمان، تسلیم است؛ ما باید در مقابل احکام شرع حالت تسلیمی پیدا کنیم؛ اگر فلسفه آن را فهمیدیم که چه خوب؛ اما اگر فلسفه این حکم را نفهمیدیم، نباید با عقل کوچک خود در آن حکم دستکاری کنیم.

این مرجع تقلید به آیه 36 سوره احزاب اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: خداوند در این آیه بیان داشته است: «وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا/ هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!».

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: ما طلاب امام صادق علیه السلام باید حالت تسلیم در مقابل وحی داشته باشیم؛ وحی خطاپذیر نیست؛ عقل ما خطاپذیر است.

معظم له بیان داشتند: در برخی نوشته جات حالت غیرتسلیمی مشاهده می شود که خلاف قرآن است؛ می گویند ما فتوای عقلانی داشته باشیم که ما جواب می دهیم مخالف این حرف نیستیم؛ اما فتوای وحیانی چطور؟ آیا فتوای وحیانی مقدم نیست؟ عقل در این فتوای وحیانی هم وجود دارد.

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: دو روز قبل یکی از جوانان روزنامه ای به بنده داد که در آن نوشته بودند باید تبعیض ها بین زن و مرد از بین برود؛ این آقا فرق بین تبعیض و تفاوت را متوجه نشده است؛ تبعیض در اسلام محکوم است؛ اما تفاوت محکوم نیست؛ بین 5 انگشت ما تفاوت وجود دارد؛ اما محکوم نیست.

ایشان در پایان ابراز داشتند: مسئولیت مرد غیر از مسئولیت زن است؛ هر دو رکن و محترم هستند؛ اما مسئولیت ها تابع ساختمان مزاج است؛ بنابراین اگر تفاوت ها را از بین ببریم، ساختمان مزاج را توجه نکرده ایم.

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 17593          تاریخ درج خبر: 1397/09/14 ساعت 09:50     تعداد بازدید: 7