• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
آیت‌الله مهدوی تشریح کرد: چه نوع سؤالی را می توانیم از پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) بپرسیم؟
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مطرح کردن موضوع نقد امام و پیامبر از سوی مسئولان برای به دست آوردن دل مردم و رأی آوری، خوب نیست، گفت: نمی توان در گفتار پیامبر و امام احتمال خطا داد و آنان را نقد کرد.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی صبح امروز در جمع طلاب و فضلا با اشاره به موضوع جواز نقد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) اظهار داشت: صحبتی را بعضی از مسئولان در مورد جواز نقد پیامبر و امام داشتند که بازتاب خاصی در مجامع حوزوی داشته است. 
وی افزود: موضوع این است که آیا می شود امام و پیامبر را نقد کرد و به مردم گفت که می توانید پیامبر و امام را نقد کنید؛ ممکن است گوینده بعداً تصحیح کند و بگوید منظور چیزی دیگری بوده است؛ البته آن شخص گوینده، جایگاه محترمی در نظام اسلامی دارد؛ پس سؤال اینجاست که آیا یک طلبه می تواند به مردم بگوید می توانند پیامبر و امام را نقد کنند یا خیر؟
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موضوع عصمت پیامبر و امام تصریح کرد: اگر ما معتقد هستیم پیامبر و امام معصوم هستند، باید آن را به مردم منتقل کنیم؛ در آیه 59 سوره نساء، اطاعت از پیامبر و امام، در کنار اطاعت از خدا متعال واجب شده است.
وی اضافه کرد: ما از آیه می فهمیم که قول رسول خدا و اولی الامر، منطبق بر قول پروردگار است؛ پس همانگونه که نمی توان خدای متعال را نقد کرد یعنی احتمال خطا در گفتار پروردگار نمی دهیم، نمی توان در گفتار پیامبر و امام احتمال خطا داد و آنان را نقد کرد و از آنان اطاعت نکرد؛ خداوند متعال، اطاعت صد در صدی را از پیامبر انتظار دارد. 
آیت‌الله مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان از پیامبر و امام سؤال کرد، گفت: می توان سؤال پرسید اما نه سؤال انکاری؛ اگر پیامبر مطلبی را می فرمایند و مردم دلیلش را نمی دانند، می توانند بپرسند؛ اما سؤال انکاری به این معناست که چرا این حرف را زدید؛ در ظاهر، سؤال است اما در باطن به این معناست که نباید این حرف را مطرح می کرد؛ این نوع سؤال را استفهام انکاری می گویند. 
وی با بیان اینکه گاهی اوقات سؤال و نقد درباره ولایت فقیه است، تصریح کرد: اگر مردم نسبت به ولی فقیه انتقاد دارند، نمی توانند آن را مطرح کنند؛ چراکه بر اساس دلیل عقلی، مردم تخصصی در رشته فقاهت و مدیریت در رأس جامعه اسلامی را ندارند، بیش از نیمی از مردم در امور دینی متخصص نیستید؛ پس نمی توانند مرجع تقلید را نقد کنند. 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همانند اینکه کسی نمی تواند، از پزشکان انتقاد کند؛ چراکه هیچ کس نمی تواند به یک پزشک بگوید تو اشتباه کردی، مگر اینکه متخصص باشد، برای مثال یک فقیه به فقیه دیگر می تواند بگوید اشتباه کرده ای و نظرش را مطرح کند.
وی بیان کرد: متخصص و فقیه می توانند به فقاهت رهبری معظم، ایراد بگیرد، البته فقیه سومی هم می تواند نظری بر خلاف آن دو ارائه کند، در حوزه علمیه آزادی زیادی وجود دارد و سخنان اساتید را می تواند نقد کرد اما این نقد توسط متخصصان انجام می شود. 
آیت الله مهدوی با بیان اینکه موضوع نقد امام و پیامبر از سوی مسئولان برای به دست آوردن دل مردم و رأی آوری، خوب نیست، خاطرنشان کرد: بنابراین آن افرادی که متخصص نیستند، می توانند از امام و معصوم و یا ولی فقیه سؤال بپرسند اما نه سؤال انکاری. 

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 10545          تاریخ درج خبر: 1396/10/30 ساعت 13:41     تعداد بازدید: 166