• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
‌آیت‌الله مکارم شیرازی: نکات قرآنی جدید به تفسیر نمونه اضافه خواهم کرد
حضرت آیت‌الله مکارم از افزودن برخی نکات جدید قرآنی به تفسیر نمونه خبر داد و اعلام کرد: هم‌اینک نکات قرآنی تازه‌ای به ذهنم می‌رسد که آن‌ها را در تفسیر نمونه ذکر نکرده بودم و به آن اضافه خواهم کرد.

حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که این روزها در مشهد مقدس به سر می‌برد، شب گذشته در دیدار اعضای جامعه تفسیر قرآن خراسان رضوی، توسعه فعالیت های قرآنی را در نظام جمهوری اسلامی بسیار چشمیگر دانست.

توسعه فعالیت های قرآنی از افتخارات نظام است

این مرجع تقلید اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران از متن و حواشی پیرامون آن تشکیل شده بود که آن حواشی کمتر از متن نیست. متن انقلاب یک حرکت سیاسی برای تغییر نظام حکومتی کشور و جانشین کردن نظام اسلامی بر طاغوت بود اما در حاشیه آن حرکات زیادی اتفاق افتاد که از جمله آن می توان به فعالیت های گسترده قرآنی اشاره کرد.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حافظان و قاریان کشور تعداد معدودی بودند اما امروز حافظان بسیار قوی و قاریان درجه یک بین المللی تربیت شده اند؛ به گونه ای که فراموش نمی کنم که در یک نشست در قم به طور همزمان از 110 نفر جوان و نوجوان که حافظ و قاری قرآن بودند، تقدیر کردیم. این حرکت بسیار قابل توجه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: یادم می آید که اگر در زمان طاغوت یک سخنران بیانات خود را با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز می کرد، ما خوشحال می شدیم. یعنی قرآن تا این اندازی در کشور ما مهجور واقع شده بود. البته حق قرآن بسیار بیش تر از آن چیزی است که امروز نظام اسلامی محقق کرده است؛ اما واقعا وضعیت فعالیت های قرآنی پس از انقلاب متحول شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که در گذشته شیعیان را به فاصله داشتن از معارف قرآن و اکتفا به روایات معصومان نسبت می دادند، تصریح کرد: این انتقاد امروز رنگ باخته است و جلسات قرآنی که در کشور ما برگزار می شود، از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

نکات جدیدی به تفسیر نمونه اضافه خواهم کرد

وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون توصیه و تأکید معصومان(ع) بر لزوم انس شیعیان با قرآن کریم پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه می فرمایند «هرکس با قرآن مأنوس باشد، از همه چیز برخوردار است و هرکس قرآن را نداشته باشد، هیچ چیز دیگری ندارد.»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نکات و معارف بی نهایت قرآن کریم، خاطرنشان کرد: بنده طی 15 سال تفسیر نمونه را به گونه ای تدوین کردم که مطابق با نیاز زمان قابل استفاده باشد اما اخیرا با مرور آیات قرآن کریم، نکات قرآنی تازه ای به ذهنم می رسد که آن ها را در تفسیر نمونه ذکر نکرده بودم. تا به حال که به سوره ابراهیم رسیده ام، 230 نکته جدید پیدا کرده ام.

قرآن پژوهان از شبهاتی که دشمن تولید کرده، مطلع باشند

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دشمنان وقتی این حرکات قرآنی ما را می بینند، سعی می کنند شبهاتی را نسبت به قرآن کریم تولید کنند که ما باید از این شبهات باخبر باشیم. هرچند دشمنان در واقع اشتباهات خود را در کتابی پیاده می کنند و بی محتوا بودن این کتاب ها مسأله ای روشن است؛ اما باید با این شبهات آشنا باشیم و پاسخ آماده برای آن داشته باشیم چرا که ممکن است با توجه به ویژگی تخریبی شبهات، برخی افراد از آن تأثیر بپذیرند.

وی تأکید کرد: اگر شما مفسران قرآن کریم در پاسخگویی به شبهات آماده باشید، شبهه افکنان زود عقب نشینی می کنند چرا که مسائلی که در قالب شبهات مطرح شده، نکات تازه ای نیست و فقط لباس جدیدی بر تن آن ها پوشانده اند.

مفسران قرآن باید احترام سایر مذاهب اسلامی را حفظ کنند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، مفسران قرآن کریم را به رعایت احترام سایر مذاهب اسلامی توصیه کرد و گفت: ما در تفسیر نمونه در بیان نکات آیات ولایت، حق مطلب را با ادبیاتی مطرح کرده ایم که اهل سنت هم از آن شکایت ندارند و بارها این تفسیر را از ما خواسته اند؛ به گونه ای که فقط 500 دوره تفسیر نمونه را برای علمای اهل سنت افغانستان فرستاده ایم.

این مرجع تقلید افزود: بین دو مفهوم «تأثیرگذاری» و «تحریک کنندگی» تفاوت وجود دارد. کسانی که می خواهند از معارف دین دفاع کنند، باید تأثیرگذار باشند؛ نه تحریک کننده.

لزوم بهره مندی از جدیدترین دستاوردهای علمی برای ترویج معارف قرآن

وی ضمن تأکید بر لزوم تفسیر آیات قرآن کریم برای اقشار گوناگون مردم، خاطرنشان کرد: قرآن کریم این کتاب را «نذیر لِلبَشَر» معرفی کرده است؛ یعنی قرآن برای همه انسان ها نازل شده و ما باید نکات آن را برای همه اقشار مردم اعم از گروه های سنی مختلف و جایگاه های متفاوت تفسیر کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که در ترویج معارف قرآنی باید از جدیدترین دستاوردهای جهان استفاده شود، اظهار کرد: ما باید برای اهداف خود از تمام ابزارهای جدید بهره ببریم؛ نه این که گمان کنیم این ابزارها فقط در استخدام دیگران است تا کار تخریبی انجام دهند. از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که وقتی به ایشان خبر دادند که سلاح تازه ای در طائف تولید شده است، حضرت دستور دادند که نمونه آن ساخته شود تا برای مسلمانان هم قابل استفاده باشد. ما هم باید همین رویکرد را اتخاذ کنیم

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 10517          تاریخ درج خبر: 1396/05/25 ساعت 23:34     تعداد بازدید: 22