• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
راه نجات کشور اتکا به خداوند است/ دندان دلدادگی به لذت‌های دنیوی را بکنیم
آیت الله مصباح یزدی گفت: اگر بخواهیم از نوکری و دریوزگی جانوران شاخدار امروزی دنیا نجات پیدا کنیم، باید دندان دلدادگی به لذت‌های دنیوی را بکنیم؛ اگر دنیا را کنار بگذاریم به عزت خواهیم رسید.

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه چهارشنبه در دیدار جمعی از نخبگان، آموزش‌یاران قرآن، فعالان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: مفاهیم انتزاعی بدین معنی است که چند مسأله در نظر گرفته می‌شود و در نهایت بهترین مسیر انتخاب شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان فطرتاً طالب خیر است، اظهار داشت: بشر خوشی را دوست دارد و انسان عاقلی را نمی‌توان یافت که از ناخوشی‌ها لذت ببرد.

وی ابراز داشت: بسیار دیده‌ایم که انسان‌هایی با آن که عمل خیری در مقابل دارند اما مسیر شر را انتخاب می‌کنند بنابراین چگونه می‌توان پذیرفت که فطرت انسان طالب خوبی‌ها است؟!

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند دین آمده است تا لذت‌های دنیوی را برای بشر محدود سازد اما زمانی که به آیات قرآن کریم مراجعه کنیم، می‌بینیم خداوند در برابر اعمال صالح افراد پاداش‌های فراوانی در نظر گرفته است، به همین علت نمی‌توان گفت خداوند با پاداش، خوشی و لذت مخالف است.

وی افزود: قرآن کریم آمده است تا انسان را هدایت کرده و او را از شرور، آفات و عذاب دور نگه دارد چرا که باور به نیکی یک کار، از جمله وظایف پیامبران الهی است تا کارهای نیک را به مردم معرفی و باور را در ذهن آنها نهادینه کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: واژ‌ه‌های مختلفی برای تربیت قشر فرهیخته به او ارائه می‌شود که نیاز به تفسیر و تعریف دارد. یکی از آن واژه‌هایی که قرآن کریم از آن استفاده کرده است واژه فلاح(رستگاری) است.

وی گفت: در دنیای امروز بشر برای رفع نیاز‌های خود و رسیدن به هدف چاره‌ای جز مواجهه با موانع مختلف و پشت سر گذاشتن آن ندارد تا آن که در نهایت به رستگاری برسد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: قرآن کریم بیان کرده است که انسان در بهترین موقعیت، استعداد و ظرفیت خلق شده است و دلیل آن نیز همین روحی است که سبب ترقی او است و اساساً خاصیت انسان آن است که در عین ترقی نزول نیز می‌کند.

وی ابراز داشت: زمانی که خداوند نفس بشر را خلق کرد، راه سقوط و راه ترقی، پرهیزکاری، رشد و سعادت را نیز به انسان نشان داد؛ نفسی که خداوند به انسان عطا کرده است قابلیت شکوفا شدن و آلوده شدن را دارد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خداوند موجود بسیار نفیسی همچون نفس به انسان داده است و این انسان است که یا آن را پرورش می‌دهد و یا به شدت آن را آلوده می‌سازد.

وی با قرائت آیه «قدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا»، تصریح کرد: قرآن کریم در آیه سوره شمس راه رسیدن به سعادت را تذکیه نفس معرفی می‌کند و اختیار آن را به انسان واگذار کرده است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که خداوند در قرآن کریم شکوفایی روح بشر را در سایه ارتباط با خدا معرفی می‌کند، گفت: تزکیه نفس نیازمند ارتباطی مستمر با خدا است. اما متأسفانه بسیاری از انسان‌ها به دنبال تزکیه نفس، رشد و تکامل خود نیستند چرا که بشر به لذت وابستگی پیدا کرده است و لذت آنی را به لذت‌های ابدی ترجیح می‌دهد.

وی تصریح کرد: مصیبت‌های امروزی آدمیزاد به سبب دل بستن به لذت‌های زودگذر و انتخاب زندگی دنیوی است، در حالی که خیر واقعی نگاه به آخرت است؛ چرا که انسان عاقل خوشی بی‌نهایت اخروی را با لذت‌های چند ساله دنیوی معامله نمی‌کند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: برخی بیان می‌کنند که مشکل اصلی کشور تحریم‌ها است و باید از بین بروند، اما تحریم‌ها ماندند و بیکاری و مشکلات معیشتی مردم تداوم یافت.

وی تأکید کرد: مشکلات جمهوری اسلامی ایران از آنجا نشأت گرفت که به جای اتکا به خداوند متعال دنیا را انتخاب کردیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: اگر بخواهیم از نوکری و دریوزگی جانوران شاخدار امروزی دنیا نجات پیدا کنیم، باید دندان دلدادگی به لذت‌های دنیوی را بکنیم؛ اگر دنیا را کنار بگذاریم به عزت خواهیم رسید.

وی افزود: قرآن کریم بیان می‌کند که جای دنیا و آخرت و موارد مرتبط به آن را اشتباه نگیریم؛ تا به این لذات دنیا مبتلا هستیم خواه ناخواه در مشکلات غرق خواهیم بود

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 10508          تاریخ درج خبر: 1396/04/22 ساعت 15:02     تعداد بازدید: 18