• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164

آیت الله حاج شیخ علی شیخ موحد

 

نماینده محترم ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی استان فارس

 

استاد درس خارج فقه و اصول در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)

 

زندگینامه:

 

بسم الله الرحمن  الرحیم

 

الذین یبلغون رسالات الله

 

استاد عالی مقدار حضرت آیه الله علی شیخ موحد( ادام الله ظله ) به سال 1325هجرت شمسی، در خانواده ای کریم الاصل و نجیب النسل با سابقه ی علم و فقاهت از سلسله ی جلیله ی روحانیت، در شهر راز شیراز دیده به جهان گشود، والد ماجد ایشان، فقیه صمدانی حضرت آیه الله حاج شیخ محمد علی موحد (اعلی الله مقامه ) از اکابر و اعاظم علمای فارس، مجتهدی مسلم و استادی دانش پرور بود. حضرت آیه الله علی شیخ موحد دروس مقدماتی را تا دروس رسائل و مکاسب به سرعت گذراند و جهت نیل به اهداف عالیه ی علمی به آشیانه ی اهل بیت (س) پر کشیده و عازم قم مقدسه گردید. علوم اسلامی را تا مقام اجتهاد از سرچشمه های علم و معرفت در محضر اساتید برجسته ی زمان، از جمله حضرت آیه الله العظمی میرزا هاشم آملی ( رضوان الله علیه) تلمذ نمود و توشه برداشت، و از طلاب ممتاز تقه محسوب شد.

 

طلبه ی فاضل حوزه علمیه قم، از آسیب دیدگان هتک حرمت ساواک سفاک به ساحت مدرسه فیضیه در سال 42 و آزاد مرد زندان رژیم طاغوت است. سخنرانی های کوبنده و جسورانه ای یاور و مصاحب خلوت و جلوت حضرت آیه الله شهید دستغیب
( رحمه الله علیه ) در مسجد جامع شیراز در حضور هزاران نفر  از مردم انقلابی شیراز در حمایت از انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم منحوس پهلوی فراموش ناشدنی است.

 

هوش سرشار وعلاقه ی سیری ناپذیر کسب علم، باعث تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته ی فلسفه شد. محصول دوران تدریس استاد از سال 49 تا 67
دانش آموختگانی است که هر یک استوانه های علمی به حساب می آیند. معظم له کنون نیز به عنوان عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس اشتغال دارند.

 

آیه الله شیخ موحد پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در کنار تبلیغ  و تدریس، مدیریت مدبرانه ی خود را که برخاسته از بنیه علمی و بینش دینی بود، در  عرصه های مقتضی به نمایش گذاشت.

 

با حکم حضرت امام خمینی ( رضوان الله علیه ) به عنوان نماینده امام در جهاد سازندگی فارس از آغاز تا کنون حضور دارند .

 

خدمات چشمگیر و بی شائبه جناب ایشان از سال 66 تا 78 به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز غیر قابل اغماض و انکار است.

 

در دور سوم انتخابات مجلس خبرگان رهبری با رأی مردم استان فارس انتخاب شده و آثاری علمی در باب ولایت فقیه قلمی نموده و ابعاد و زوایای برجسته ای را در خصوص ورود دین به عرصه ی سیاست و مدیریت تبیین نمودند.

 

نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی کشور و نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک کشور از  دیگر سمت های معظم له می باشد.

 

اندک فراغتی موجب شد. بخشی از آثار قلمی استاد به زیور طبع آراسته گردد و به دست تشنگان معرفت برسد. عناوین منتشره عبارتند از : اهداف و وظایف اصولی حکومت اسلامی، تفسیر اعراف در نگاهی نو، عبودیت چیست؟؛ کربلا نقطه جمع عقل و عشق؛  نماز در کلام خدا.

 

( ما لایدرک کله لایترک کله )

 

تنت بناز طبیبان نیازمند مباد                  وجود نازکت آزرده گزند مباد

 

سایه اش پایدار، به فضل کردگار