• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164

مرحوم آیت الله حاج سیدکرامت اله ملک حسینی

 

 

زندگی نامه آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی+تصاویر

 

 

 

 

آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی در سال 1303 هجری شمسی در خانواده‌ای متدین و اهل علم به دنیا آمد. پدر وی آیت الله سید صدرالدین ملك حسینی و والده ایشان سیده فاطمه بودند. محل تولد ایشان در روستای "گوشه شاه قاسم" بود و اجدادشان نیز از علما و سادات مورد احترام آن سامان به حساب می آمدند.

 

 

 آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی در سال 1303 هجری شمسی در خانواده‌ای متدین و اهل علم به دنیا آمد. پدر وی آیت الله سید صدرالدین ملك حسینی و والده ایشان سیده فاطمه بودند. محل تولد ایشان در روستای "گوشه شاه قاسم" بود و اجدادشان نیز از علما و سادات مورد احترام آن سامان به حساب می آمدند. اجداد وی مرحوم آیت الله بزرگ سید حبیب الله فرزند سید صدرالدین محمد فرزند میر سید علی شیر فرزند میر شمس الدین محمد فرزند میر محمد یوسف فرزند میر سید محمد باقر فرزند میر سید ملك حسین بودند. نسب وی مشهور به سادات شاه قاسمی به وسیله عبدالله یا عبیدالله اعرج به حسین اصغر فرزند امام همام زین العابدین (علیه السلام) می رسد.

 

تقوا و دینداری خانوادگی اجداد معظم له در منطقه با احترام و اعتقاد مردم همراه بوده و نقش مهمی در تبلیغ و گسترش دین و اعتقادات صحیح در منطقه داشت و باور مردم به این خاندان باعث كینه توزی و حسادت برخی خوانین و قدرتمندان می شد.

 

مرحوم آیت الله ملك حسینی در این خصوص گفته است كه باور و خلوص باطنی مردم را در مظاهری از آن ارادتها و عقیده ها در قسمتی از عمر طولانی پدرم كه قریب 90 سال بود به خوبی احساس و مشاهده كردم.

 

 

 

آیت الله ملك حسینی پس از استقرار در تل خسرو در دبستان 5 كلاسه تازه تأسیس مشغول تحصیل شد و پس از اتمام كلاس پنجم در سال 1315 برای ادامه تحصیل به شیراز رفت و پس از موفقیت در امتحان نهایی با رتبه شاگرد ممتاز وارد كلاس اول متوسطه شد.

 

در سال 1319 به دلیل عشق و علاقه، علوم دینی را نزد پدر بزرگوارشان و برخی را خدمت عموی گرامیشان كه در ادبیات عرب توانمند و خبره بودند فرا گرفت.

 

یك سال بعد در سال 1320 وارد مدرسه علیمه منصوریه شد كه پدر و عمو و جد بزرگوار وی نیز در این مدرسه علوم دینی را فرا گرفته بودند.

 

 

 

وی از سال 1325 به قم عزیمت كرد و قریب به 16 سال را در محضر استوانه های فقاهت و اساتید مبارز از جمله آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت الله آقا سید محمد تقی خوانساری، مرحوم آیت الله حجت كوه كمری و مرحوم آیت الله سید دامادیزدی گذراند و حدود 9 سال در حوزه تدریس حضرت امام خمینی (ره) از مسجد محمدیه تا مسجد سلماسی، مشغول به تحصیل شد و تقریرات درس امام را به رشته تحریر در آورد كه بدین جهت مورد عنایت و توجه خاص حضرت امام (ره) قرار گرفت.

 

در سال 1340 به درجه اجتهاد نائل شدند و در اواخر عمر با بركت آیت الله العظمی بروجردی به صلاحدید ایشان به شیراز عزیمت كرد و در مدرسه خان (امام قلی خان) به تدریس علوم دینی پرداخت.

 

در سال‌های تحصیل علوم دینی از محضر اساتیدی چون فیلسوف بزرگ حكیم احمد دارابی، مرحوم آیت الله آقامیرزا عبدالكریم حائری یزدی بهره بردند.

 

آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی از سال 1341 در كنار امام به مبارزات سیاسی پرداخت و در حمله به فیضیه مجروح شده و همواره تحت مراقبت و كنترل بودند.

 

 

 

آیت الله ملك حسینی از سال 41 پس از خروش و قیام خمینی كبیر (ره) و به تأسی از استاد خود به صف انقلابیون پیوست.

 

تعقیب مداوم و لحظه به لحظه در مسافرتها و بازدیدها به خصوص هنگام ورود به عرصه ایلات و عشایر، تعرض های مكرر به مدارس و بیت وی، متواری بودن 7ماهه، احضار و بازداشت و بازجوئیهای سخت گیرانه، تعطیل كردن مدرسه علمیه و حوزه تدریس توسط رژیم همگی نمونه ای از سوابق مبارزاتی اوست.

 

ایشان در سال 1352 دستگیر شدند، ولی طی اعتراضات مردم شیراز و عشایر كهكیلویه و بویر احمد بعد از ۲ روز آزاد شدند.

 

در چند ماهه آخر حیات رژیم در تجمعی كه به دعوت ایشان و با حضور گسترده مردم در مسجد حبیب شیراز صورت گرفت در حین سخنرانی تند و انقلابی ایشان با یورش وحشیانه عمال رژیم از زمین و هوا كه منجر به شهادت و مجروح شدن چندین نفر شد به زندان عادل آباد منتقل شد كه پس از بروز واكنش شدید و اعلان جنگ عشایر بویراحمد به رژیم و اعتراضات آنها از زندان آزاد شد.

 

پس از آزادی برای تسریع در روند شكل گیری مبارزات مردم غیور استان به یاسوج آمد و به هدایت و پیگیری تظاهرات پرداخت.

 

 برای تحلیلگران تاریخ انقلاب این نكته حقیقتی انكارناپذیر است كه حضور غیرتمندانه مرحوم آیت الله ملك حسینی موجب اتصال عشایر جنوب به بدنه انقلاب و یكی از عوامل ناكامی رژیم ستم شاهی بود.

 

آیت الله سید كرامت الله ملك حسینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طی نامه ‌ای از طرف امام خمینی مسئولیت عشایر منطقه را به عهده گرفتند.

 

حدود شش ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام طی حكمی وی را موظف به تشكیل دادگاه و اجرای حكم شرع و ایجاد آرامش و امنیت به هرنحو كه صلاح بداند و جلوگیری از اختلاف و تفرقه و ارشاد مردم و خنثی نمودن توطئه های دشمنان اسلام كرد.

 

ایشان كه از اعضای مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان كهكیلویه و بویراحمد بودند، ۱۲ آبان ۱۳۹۱ به دلیل عارضه جسمی دار فانی را وداع گفتند.