• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
تقدیر معیشت، ضرورت جامعه اسلامی دکتر کلانتری
(پژوهش دینی برتر سال 1383 از طرف دبیرخانه دین پژوهان کشور)



بر هیچ مسلمان خردمندی پوشیده نیست که وضعیت دردناک و اسفبار جوامع اسلامی در حال حاضر، به هیچ وجه زیبنده این جوامع با آن سایقه درخشان و با آن همه منابع سرشار معنوی و مادی نیست. افول تمدن اسلامی، نه فقط مسلمانان را با فقر، ذلت، وابستگی، سلطه پذیری، عقب ماندگی و انفعال روبرو کرده، بلکه ملل غیر مسلمان را نیز از تعالیم انسان ساز اسلام و برنامه های حیات بخش و نورگستر آن محروم ساخته است.
بی گمان از راه های مهم و شاید منحصر بفرد در جبران این خسارت و تجدید حیات تمدن اسلامی، این است که مسلمانان به خود آیند و با بهره گیری از منابع سرشار و غنی خود و استفاده از تجربیات دیگران، تدبیر و تقدیر معیشت را در عرصه های مختلف زندگی خود عینیت بخشند.
بررسی ها نشان می دهد تاکنون این موضوع با رویکردی که مورد نظر ما است، کانون توجه محققان واقع نشده و با عنایت به جوانب آن، کتابی نگارش نشده است، گرچه شماری از محدثان و راویان بی آن که تحلیلی ارائه دهند، روایات رسیده از پیشوایان دین را در این خصوص گزارش کرده اند.
در این کتاب سعی بر آن است که با بهره گیری از نصوص و آموزه های دینی و با عنایت به مقتضیات و شرایط جامعه امروزی، موضوع مهم تقدیر معیشت بررسی و با توجه به دیدگاه کارشناسان در عرصه های مختلف، اهمیت این امر در زندگی فردی و اجتماعی تبیین شود.
ناگفته پیداست که مطالب این کتاب جنبه تذکار و اشاره دارد و هدف آن پرداختن به مباحثی است که اهمیت آن ها محسوس تر است؛ زیرا استیفای تمام نمونه ها و مصادیق در همه عرصه های فردی و اجتماعی نیازمند تلاش جمعی کارشناسان مختلف و تدوین چندین جلد کتاب است.
روش و شیوه تحقیقی که در این پژوهش اجرا شده است، بیشتر توصیفی و کتابخانه ای است.
در سیر مباحث این کتاب، هرگاه سخن از برداشت و نکته ای فقهی به میان آمده، به شیوه رایج در استنباطات حوزوی و فقه جواهری توجه شده و در بررسی موقعیت ها و وضعیت های زمانه، دیدگاه های کارشناسان و آمار و ارقام ارائه شده از سوی ایشان، لحاظ شده است.
در تنظیم مباحث نیز، نخست به کلیاتی پرداخته شده که نسبت به جنبه های مختلف موضوع، عمومیت دارد و می توان به عنوان مدخل به آن نگریست. سپس به موضوع، در زندگی فردی توجه شده، و سرانجام بررسی موضوع با رویکردی اجتماعی، خاتمه دهنده کتاب خواهد بود.

فهرست مباحث این کتاب عبارت است از:

مقدمه
فصل نخست : کلیات
روایات تقدیر معیشت
مفهوم تقدیر معیشت
معیار کلی در تقدیر معیشت
وجوب تقدیر معیشت
نقش عنصر مصلحت در این باب
خداوند و تقدیر معیشت
نقش دین در تقدیر معیشت
پیامدهای فقدان تقدیر معیشت در گستره جهانی
لزوم بهره گیری از تجربیات بشری در تقدیر معیشت
توسعه متوازن

فصل دوم : فرد و تقدیر معیشت
1- اخلاق، آداب و تربیت
2- بهداشت و زیبایی
3- استفاده بهینه از وقت
4- اقتصاد در مصرف
5- عبادت
6- اهتمام به امور جامعه

فصل سوم : جامعه و تقدیر معیشت
1- تحقیقات و علوم
2- اقتصاد
 کشاورزی
 جذب سرمایه
 صنعت جهانگردی
 واردات و صادرات
 مسئله یارانه
3- فرهنگ و هنر
4- مسکن و شهرسازی
5- سیاست
6- امنیت
7- قضا و دادرسی
8- حفظ محیط زیست
9- بهداشت
10- اشتغال
11- کنترل جمعیت
12- ورزش
13- نیروی نظامی و انتظامی
14- تبلیغات
ضمیمه ها
کتاب نامه

شناسنامه کتاب

مؤلف : آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری (مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)
ناشر : کوشامهر شیراز
چاپ و صحافی : خانه چاپ شیراز
سال نشر : 1383
تیراژ چاپ اول : 3000 نسخه
رده بندی کنگره : 297/4837 BP
تعداد صفحات : 216 صفحه
قطع کتاب : رقعی

نشانی انتشارات کوشامهر :
شیراز – بلوار کریم خان زند – روبروی خیام – پاساژ مسعود – پلاک 33
تلفن : 2303798 (0711)
دورنگار : 2358465 (0711)