• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
کتاب الجزیه و احکامها فی الفقه الاسلامی دکتر کلانتری

با ترجمه کتاب « جزیه و احکام آن در فقه اسلامی » به زبان عربی، کتاب حاضر به زیور طبع آراسته شد. زبان عربی در علوم اسلامی جایگاه خود را به عنوان زبان علمی، حفظ کرده است. ترجمه عربی، سبب آشنایی مخاطبان گسترده عربی زبان با این کتاب خواهد شد. در ترجمه سعی شده است چارچوب و محتوای کتاب مبدأ محفوظ بماند.
جزیه را می توان مالیات مختصری دانست که امام معصوم (ع) و یا حاکمان اسلامی از اهل کتاب مانند یهودیان، مسیحیان، زردشتیان، اخذ می نمایند. این مالیات، در مقابل تأمین امنیت آنان و اصلاح امور کشور و جامعه، به جای خمس و زکات که مسلمانان به پرداخت آن مکلف هستند، اخذ می شود.
بعضی « جزیه » را مترادف با « باج » پنداشته اند، و اسلام را متهم به باجگیری، ظلم و اجحاف نموده اند. آنچه بیش از هر چیز به این اتهام دامن زده و اذهان بسیاری را تاریک و گمراه ساخته، سخنان و نوشته های به ظاهر تحقیقی پاره ای از شرق شناسان و نویسندگان غربی است.
هدف اصلی که در این کتاب دنبال می شود، مطالعه و تحقیقی جامع پیرامون ماهیت، فلسفه تشریع جزیه در اسلام و احکام فقهی مربوط به آن است.
بستر بحث، فقه اسلامی خواهد بود که به فقه شیعه محدود نمی شود بلکه مذاهب چهارگانه اهل سنت و تا حدودی زیدیه را نیز در بر می گیرد.
در این مجموعه سعی بر آن است که ابهامات مربوط به این موضوع به نحوی محققانه و مدققانه روشن گردد. به ایرادات پاره ای از نویسندگان غربی نیز پاسخ هایی متقن و مبتنی بر اسناد و مدارک فقهی ارائه خواهد شد و در ضمن آن کوشش می شود تفاوت «جزیه» با «باج» و «خراج» منقح گردد.
هدف دیگر پاسخ به این سوال است که آیا با توجه به دگرگونی ها و تحولات اساسی عصر حاضر، می توان نظام جزیه را در مناسبات و روابط بین حکومت اسلامی و اقلیت های دینی و نیز در روابط خارجی و بین المللی مورد استفاده قرار داد یا نه؟

فهرست مباحث کتاب، به زبان فارسی عبارت است از :

مقدمه به قلم حضرت آیت الله شیخ جعفر سبحانی
فصل اول
جزیه چیست؟
1. جزیه در لغت و اصطلاح
2. فشرده ای از تاریخ جزیه
3. تفاوت میان جزیه و خراج
4. فلسفه تشریع جزیه
5. مستشرقین و نظام جزیه
6. تفسیر آیه جزیه
فصل دوم
از چه کسانی جزیه دریافت می گردد؟
1. یهودیان و مسیحیان
2. حکم مجوس
3. حکم کسانی که بعد از ظهور اسلام، یهودی، مسیحی یا مجوسی شوند
4. حکم صابئین
5. حکم دیگر کفار
6. کفار عرب و مسئله جزیه
7. کسی که مدعی باشد از اهل کتاب است
فصل سوم
از چه کسانی جزیه ساقط می شود؟
1. حکم زنان، کودکان و دیوانگان
2. حکم دیوانه ادواری
3. حکم بردگان
4. حکم نابینایان، پیران و زمین گیران
5. حکم فقیران
6. حکم راهبان و صومعه نشینان
7. سقوط جزیه با قبول اسلام
8. سقوط جزیه با مرگ
9. حکم کودکان اهل ذمه پس از بلوغ
فصل چهارم
کمیت جزیه و کیفیت وضع آن
1. کمیت جزیه
2. کیفیت وضع آن
فصل پنجم
مصرف جزیه

فصل ششم
نظام جزیه در عصر ما
1. نظام جزیه و اقلیت های دینی
2. نظام جزیه و روابط بین المللی
فصل هفتم
بحث های متفرقه در اطراف جزیه
1. زمان دریافت جزیه
2. جواز دریافت جزیه از درآمد شراب و خوک و مانند آن
3. شرط پذیرایی از رهگذران و نظامیان مسلمان
4. از اهل ذمه غیر از جزیه مال دیگری دریافت نمی شود
5. حرمت اهانت و ایذاء اهل ذمه و استحباب رفق و مدارا نسبت به آنان هنگام دریافت جزیه
فهرست منابع
منابع عربی
منابع فارسی


شناسنامه کتاب
مؤلف : آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری (مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)

چاپ و صحافی : چاپخانه دفتر انتشارات اسلامی
سال نشر : 1374
قطع کتاب : وزیری
تعداد صفحات : 191 صفحه

نشانی مرکز پخش :
قم، بلوار جمهوری، روبروی موسسه امام خمینی (ره)
تلفن : 713517 (0251)