• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
کتاب اخلاق و آداب کسب و تجارت دکتر کلانتری

تفاوت عمده مکتب اقتصادی اسلامی با مکاتب دیگر در چیست؟ پاسخ این پرسش بحث مشروحی را می طلبد ولی آن چه را در این جا به صورت یکی از عمده ترین شاخص های اقتصاد اسلامی می توان برشمرد همان رابطه تنگاتنگ «اقتصاد اسلامی» با «مسائل اخلاقی» است به طوری که مانند تار و پود یک پارچه، در هم تنیده شده اند.
این شاخص مهم در هیچ یک از مکاتب اقتصادی دنیای امروز دیده نمی شود. شعار اصلی و پایه اساسی مکاتب اقتصادی دنیا بر «درآمد بیش تر با هزینه کمتر» استوار است. حتی بسیار دیده می شود که برای حفظ ظاهر، مواردی را در قانون ممنوع می کنند ولی در عمل هرگز به آن ها پایبند نیستند.
نمونه بارز آن خرید و فروش سلاح های کشتار جمعی است که در قانون، خرید و فروش آن به هیچ وجه مجاز نمی باشد ولی در جنگ تحمیلی و غیر آن به طور گسترده از طرف کشورهای غربی انجام گرفت، چرا که منافع مادی خود را در خطر می دیدند.
بهره گیری از درآمد فحشا یکی از تجارت های پرسود آن هاست که حتی با نهایت تأسف از خرید و فروش کودکان، در این راه ابایی ندارند. از دیگر موارد ممنوعه ای که امروز بر همه آشکار شده است سوداگری مرگ از طریق خرید و فروش مواد مخدر است که دست بسیاری از سران دنیا و سرمایه داران بزرگ در آن به وضوح دیده می شود و از پر درآمدترین چشمه های اقتصادی آنهاست هرچند ظاهرا آن را ممنوع می شمرند.
ولی بازگشت به اسلام، وضع را به کلی دگرگون می کند، همه جا «مسایل اقتصادی» دوش به دوش «مسایل اخلاقی» پیش می رود. به عنوان مثال، ربا خواری که عامل مهمی برای فاصله طبقاتی، به زنجیر کشیدن قشر مستضعف و کشورهای فقیر جهان است برای مکاتب اقتصادی دنیا، کاملا مقبول بوده و حتی آن را به صورت تصاعدی مجاز می شمارند ولی اسلام شدیدا با رباخواری هرچند پرسود باشد مبارزه می کند و به رباخواران اعلان جنگ الهی می دهد.
با دیدی کلی نگر، مجموعه معارف و تعالیم اسلام را می توان به درختی ریشه دار و پر شاخ و برگ تشبیه کرد، آموزه های اعتقادی، به منزله ریشه، احکام و موازین فقهی، به سان شاخ و برگ و اخلاق، به مثابه میوه آن درخت خواهد بود. پس اگر تمامی رهنمودهای عقیدتی و احکام فقهی اسلام، مقدمه ایجاد «جامعه اخلاقی» و بستر ساز آن شمرده شود، سخن گزافی گفته نشده است.
با توجه به مطالب پیش گفته و نیز سخنان فراوانی که درباره اهمیت اخلاق از پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) نقل شده است، ضروری خواهد بود همه اقشار و آحاد جامعه اسلامی، در تربیت نفس و تهذیب اخلاق، کوشش نمایند و پالایش درون از رذایل و کاستی های اخلاقی را در رأس امور قرار دهند.
کتاب حاضر تلاشی است برای به کار بستن اصول اخلاقی و برنامه های صحیح تربیتی در باب کسب و تجارت، تا قدم زدن در مسیر تهذیب و تزکیه نفس، گفتار و رفتار انسان را در این باب سامان داده، به زندگی فردی و اجتماعی معنایی تازه بخشد.

فهرست این کتاب عبارت است از:

مقدمه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
مقدمه مؤلف
فصل نخست : کلیات
اهمیت کسب و تجارت
علم اخلاق چیست؟
ضرورت و شرافت علم اخلاق
تفاوت علم اخلاق با تعلیم و تربیت
تهذیب نفس و نقش سازنده آن در کار و کسب
کارآمدترین ابزار اثر گذاری

فصل دوم : کمالات
انتخاب کسب حلال و ارزشمند
فراگیری احکام شرعی معاملات
اشتغال به کار در آغاز روز
دعا در آغاز کار
خوف از خدا
احترام به مشتری
احترام ویژه به عالمان و بزرگسالان
پس گرفتن جنس در صورت پشیمانی مشتری
انصاف در معامله
وقار
پاکیزگی و آراستگی
اهتمام به ورزش و سلامتی
حلم و بردباری
راست گویی
امانت داری
جود و سخاوت
غیرت دینی
امر به معروف و نهی از منکر
قانون مداری
پرداخت وجود شرعیه و مالیات
اهتمام به عبادات فردی و جمعی
توسل به خاندان عصمت و طهارت (ع)
اهتمام به امور جامعه
مراقبه و محاسبه

فصل سوم : کاستی ها
انتخاب کسب حرام و بی فایده
کم فروشی
فریبکاری
غِشّ در معامله
احتکار
ربا خواری
قسم خوردن هنگام معامله
دروغ گویی
حرص
خشم
بخل
حسد
تکبر
غرور
دنیاطلبی

فصل چهارم : بخشی از مهمترین احکام کسب و تجارت
کتابنامه


شناسنامه کتاب

مؤلف : آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری (مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)
ناشر : انتشارات کوشامهر شیراز
صفحه آرایی : تعقل
سال نشر : 1384
تعداد صفحات : 158 صفحه
قطع کتاب : رقعی
رده بندی کنگره : س/247/8 BP

نشانی :
شیراز، بولوار کریم خان زند، روبروی خیام، پاساژ مسعود
تلفن : 2303798 (0711)
نمابر : 2358465 (0711)