• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
کتاب اخلاق و آداب کارمندی دکتر کلانتری

مجموعه معارف و تعالیم اسلامی را می توان به درختی ریشه دار و پرشاخ و برگ تشبیه کنیم که آموزه های اعتقادی به منزله ریشه، احکام و موازین فقهی، بسان شاخ و برگ و اخلاق، به مثابه میوه آن درخت خواهد بود.
به دیگر سخن، هدف نهایی و مقصود اصلی دین، برطرف کردن کاستی های رفتاری و درمان بیماری های نفسانی و پرورش « انسان کامل » و در نتیجه برپایی جامعه مطلوب و برخوردار از موازین صحیح اخلاقی و انسانی است.
بر اساس این واقعیت انکار ناپذیر، بر تمامی اقشار جامعه اسلامی است که در تربیت نفس و تهذیب اخلاق، سعی بلیغ کنند و با بهره گیری از آموزه های اصیل قرآنی و منابع سرشار روایی و با تأسی به منش و سیره پیشوایان دین و بزرگان اخلاق، رفتار فردی و جمعی خود را آن چنان که مطلوب اسلام عزیز و زیبنده جامعه اسلامی است، سامان بخشند.
چنان که می دانیم بیش تر کسانی که به مباحث اخلاقی می پردازند، به مباحث کلی روی می آورند و اخلاق هر قشر و گروه اجتماعی را جداگانه مورد بررسی قرار نمی دهند، به دیگر سخن به « اخلاق صنفی » توجه درخور نمی شود و حال آن که نیازها و شرایط ویژه هر قشر ایجاب می کند به این امر اهتمام بیش تر نشان دهیم، به خصوص با عنایت به جمعیت قابل توجه برخی از اقشار جامعه، از باب نمونه، جمعیت دانشجویی کشور در سال تحصیلی 83 – 1382، 1673757 نفر و تعداد کارکنان دولتی در سال 1380، 2213303 نفر بوده است. بی گمان سازندگی اخلاقی این گونه اقشار، تأثیری ملموس در تعدیل و تلطیف فضای اخلاقی جامعه خواهد داشت.
مجموعه حاضر، شامل سه بخش می باشد که در بخش نخست، به کلیات مربوط به موضوع مورد بحث، پرداخته می شود. در بخش دوم، کمالات و به دیگر سخن بایسته های اخلاقی کارمندان مورد توجه قرار می گیرد و در بخش سوم، کاستی ها و نباید های اخلاقی این قشر بررسی می گردد.

فهرست مباحث کتاب عبارت است از :

مقدمه
فصل نخست : کلیات
علم اخلاق چیست؟
ضرورت و شرافت علم اخلاق
شرافت و حساسیت شغل کارمندی
معیار فضیلت و رذیلت اخلاقی
کمال حقیقی کارمند

فصل دوم : کمالات
1. آراستگی ظاهر
2. صفای باطن
3. مردم دوستی
الف) احترام و تکریم ارباب رجوع
ب) مهربانی با ارباب رجوع
ج) پرهیز از مجادله و مشاجره با ارباب رجوع
د) خوش رویی
ذ) خوش زبانی
ر) تواضع

4. عفو و بخشش
5. حلم و بردباری
6. مراعات حق الناس
7. عدالت ورزی
8. انصاف
9. قانون مداری
10. عزت نفس
11. سکوت پسندیده
12. اخلاص
13. عفاف
14. راست گویی
15. امانت داری
16. مراقبه و محاسبه
17. اهتمام به عبادت های فردی و جمعی
18. توبه
فصل سوم : کاستی ها
1. استفاده نادرست از اموال دولتی
2. خیانت کاری
3. رشوه خواری
4. ظلم و ستم کاری
5. مکر و حیله
6. خشم
7. غلظت و درشتی
8. دروغ گویی
9. نفاق و درویی
10. مداهنه
11. حق پوشی
12. غرور
13. تکبر
14. عجله و شتاب کاری
15. بیهوده گویی
16. سکوت ناپسند
17. تملق و چاپلوسی
18. دنیا دوستی
کتاب نامه


شناسنامه کتاب

تألیف : آیت الله دکتر علی اکبر کلانتری (مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)
ناشر : انتشارات کوشامهر شیراز
سال نشر : 1384
صفحه آرایی : تعقل
تعداد صفحات : 176
قطع کتاب : رقعی
رده بندی کنگره : 230/18 BP

نشانی انتشارات کوشامهر :
شیراز- بولوار کریم خان زند – روبروی خیام- پاساژ مسعود
تلفن : 2303798 (0711)
نمابر : 2358465 (0711)