• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
صلاه الخاشعین اولین کتاب شهید آیت الله العظمی دستغیب(ره)

این کتاب پر ارج نخستین اثر شهید محراب آیت الله دستغیب است که اولین چاپ آن به صورت چاپ سنگی در 45 سال قبل انجام گرفته است، در بحبوحه شور و شوق آن شهید به معنویات نوشته شده و همانطور که از نامش پیداست از آیه شریفه الهام گرفته که در سوره مومنون می فرماید:((قد افلح المومنون الذینهم فی صلواتهم خاشعون)) هر آینه اهل ایمان رستگار شدند آنان که در نمازشان خاشع می باشند. سالیان دراز این کتاب نایاب بود و مشتاقان از دور و نزدیک به سراغش می آمدند، اما مقدر چنین بود که پس از شهادتش این کتاب کیمیا اثر، در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

این کتاب از مقدمه و چهار مطلب و خاتمه تشکیل شده است. در مقدمه آن مختصری از اصول و عقاید و بخشی از روایاتی که درباره فضیلت نماز رسیده است سخن می رود که نماز مقبول موجب خاموش کردن آتش های افروخته شده است و از هر صدقه و حج عمره ای برتر است.

در مطلب اول درباره دلیل های لزوم حضور قلب و شرح معنی خشوع و خضوع بحث می کند و نماز را برای برپا داشتن یاد خدا می داند و می فهماند که چگونه نمازگذار با پروردگارش مناجات کننده است و جز به مقدار حضور قلب از نماز پذیرفته نیست.

در مطلب دوم منظور از حضور قلب و چگونگی تحصیل آن را تشریح می نماید و پیدا شدن حضور قلب را در ایجاد مقتضی و برطرف کردن موانع می داند و مقتضیات آن را مهم دانستن نماز می شمارد که در نتیجه فهمیدن فناء دنیا و بقاء آخرت و یقین به لذت های معنوی می داند که به زینت های واهی آن دلبسته و از یاد خدا بی خبر می سازد.

در مطلب سوم مانی افعال و اقوال نماز و مقدمات آن مورد بحث قرار می گیرد و برای طهارت معنوی که از مقدمات نماز مقبول است، پاکی از کبر و فخر و هوای حقد و حسد و عداوت ستم و متابعت و میل به شهوات، حب دنیا و غفلت از یاد حق را شرط می داند و به جا آوردن نماز را در خانه محبوب موثرتر می بیند. آنگاه در افعال نماز از قیام و رکوع و سجود و جلوس و اقوال نماز از حمد و سوره و ذکر رکوع و سجود و تسبیحات و تشهد و سلام، کلمات نغز و جملاتی پر معنی را همراه با آیات و روایات بیان می فرماید.

در مطلب چهارم از شرائط و معانی باطنی نماز و موانع قبولی آن سخن می رود و برای تحصیل حضور قلب راهنمائی هایی از بزرگداشت حق و تنظیم او همراه با شناختن پستی نفس خود می نماید و لازمه این دو معرفت را خشوع معرفی می نماید. از خوف و رجاء در نماز سخن می گوید و از پیدا شدن عجب می ترساند و در آخر درباره حدیث مشهور معاذ برای پیشگیری از پیدا شدن موانع قبلی بحث می نماید.

خاتمه کتاب را بخشی از دستورات سیر و سلوک الی الله تشکیل می دهد که چگونه فکر و اندیشه را باید کنترل نمود و اوقات شبانه روز را تقسیم کرد و در هر حال از توشه آخرت غفلت ننمود.

 

 

معاد

 

سخن از آخرت و مواقف آن بسیار رفته، اما سخنی شیرینتر از گفتار مرد آخرت شهید محراب آیت الله دستغیب در این باره سراغ ندارم. یک ماه مبارک رمضان در این باره سخن گفت و خلاصه آن بصورت کتابی جالب به نام ((معاد)) به دست علاقمندان رسیده و هنوز مکرر به چاپ می رسد، حتی در سنگرهای مبارزین ما در جبه ها نقش عمده و به سزائی ایفا می کند و به یاد لقاء حق آنان را در دفع دشمن بی باک می نماید. بحث های این کتاب از نخستین منزل که مرگ و حالت احتضار است شروع می شود، از کیفیت قبض روح و آسانی و سختی جان دادن، حضور اهل بیت هنگام نزع و از پرسش های قبر و فشار آن صحبت می کند. در فصل دوم از برزخ و عالم مثالی و وادی السلام و وادی برهوت، مظهر بهشت و دوزخ برزخی و از حوض کوثر سخن می رود و به پاره ای شبهات پاسخ می دهد.

 

در فصل سوم قیامت را مطرح می سازد و برپائی آن را لازمه عدل خدا می داند و نمونه هائی از زنده کردن مرده ها را در این عالم، شاهد توانائی خدا می داند. آنگاه از فزع قیامت و کسانی که در امانند بحث می کند، از نشانه های گناه بر چهره مجرمین و روز پنجاه هزار ساله و نامه اعمال سخن ها می گوید. آنگاه از میزان و سنجش اعمال، از حساب و تفکر و اخذ حقوق و سپس از صراط و عقبات هفتگانه آن و در آخر از شفاعت و اعراف بحث می کند. سپس به سراغ بهشت می رود و از خوردنی ها و آشامیدنی ها و لباس ها، روی سیاه و غل و زنجیر و موکلین جهنم و عذاب های روحی طاقت فرسایش خبر می دهد و به اشکال هائی که شده پاسخ کافی می دهد که خدای رحمان را با عذاب چه کار و عمر کوتاه چرا عذاب همیشگی به دنبال داشته باشد؟

 

 

خدایش او را غریق رحمت کند و با اجداد طاهرینش محشورش فرماید.

 

 

دانلود کتاب های صلاة الخاشعین و معاد شهید محراب آیت الله دستغیب