• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164

بایگانی شده

  آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی: علم اصول کنونی قدرت پویاکردن فقه را ندارد
فقه تا پویا و بالنده نباشد از اداره جامعه عاجز است و فقه پویا نیازمند اصول قَدَر و قوی است و اصول امروز آن قدرت را ندارد که فقه پویا را تولید کند زیرا عقل در اصول راه ندارد. قطع را به اصول آوردند اما عقل را نیاوردند زیرا عقل بیاید مقدمات تجربی و نیمه تجربی و تجریدی و ... دارد و با نیروی قوی وارد صحنه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیراز به نقل از شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌ عبدالله جوادی آملی امروز، 29 فروردین‌ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: تمام سختگیری‌ها برای کافران ناشی از این است که اینها در برابر نعمت‌های الهی کفران نعمت کردند، قرآن فرمود ما کل نظام هستی را به بهترین وجه خلق و همه را به عنوان مائده خلق کردیم تا میهمان دعوت کنیم که همان جامعه انسانی است و زمین را با همه کوه‌ها و معادن آفریدیم و بعد انسان را هم زیبا آفریدیم تا از آن بهره ببرد و به او قدرت تعقل و عمل دادیم تا برابر آنچه عقل فهمید عمل کند و برای او کرسی قضا قرار دادیم تا بین قانون عقلی و عمل داوری کند.

تفکیک قوا در کشورها کپی‌برداری از خلقت انسان است
وی افزود: تفکیک قوا در تمدن‌های بشری از ساختار خلقت انسان گرفته شده است؛ گفتند انسان یک قوه مجریه و مقننه و قضائیه می‌خواهد تا مجریه عمل کند، مقننه قانونگذاری کرده و قضائیه هم داوری کند. لذا مجری باید غیر مقنن و هر دو غیر از قاضی باشد. وی افزود: حداقل این تفکیک چهار هزار سال سابقه دارد و گفته‌اند از ساختار درونی انسان نشئت گرفته است. خدا به او عقل داده تا بفهمد که چی بد و چه چیزی خوب است البته مقدار زیادی از فهم انسان به وسیله وحی و نبوت و امامت تکمیل و تمام شده است و قدرت اجرائیه داده تا قوانین را اجرا کند و کرسی قضا را هم در کنار این دو به عنوان نفس لوامه گذاشت تا سرزنش کند و به او فشار می‌آورد و یا اگر کار خوبی کرد بسیار خوشحال است.

علم اصول کنونی قدرت پویا کردن فقه را ندارد
آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: علم ملکوتی ائمه بالاتر از آن است که سند فقهی باشد؛ درست است که فقه، جامعه را اداره می‌کند و اساس کار حلال و حرام و واجب و ... است ولی فقه تا پویا و بالنده نباشد از اداره جامعه عاجز است و فقه پویا نیازمند اصول قَدَر و قوی است و اصول امروز آن قدرت را ندارد که فقه پویا را تولید کند زیرا عقل در اصول راه ندارد. قطع را به اصول آوردند اما عقل را نیاوردند زیرا عقل بیاید مقدمات تجربی و نیمه تجربی و تجریدی و ... دارد و با نیروی قوی وارد صحنه می‌شود.

این استاد بزرگ حوزه علمیه قم تأکید کرد: البته بارها گفتیم عقل در مقابل دین نیست زیرا ذره‌ای از قوانین الهی با عقل نیامده چه عقل حکیم و فقیه و .. عقل، سراج خوبی است نه صراط که راه را تشخیص می‌دهد. انسان در حد آفتاب هم که باشد از آو کاری ساخته نیست.

علم غیب ائمه(ع) مبنای فقهی نمی‌شود
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: هم قطع قطاع و هم شک شکاک باید در اصول معتبر می‌شد ولی الان نابسامانی میان فقه و اصول وجود دارد. اصول باید مطرح کند که علم ائمه قطع است یا نه؟ البته همان طور که کاشف الغطاء گفته مطالب بشری را باید با علم بشری حل کرد وگرنه علم غیب برتر از آن است که به کار فقه آید به همین دلیل پیامبر و ائمه نیز با علم غیب داوری نمی‌کردند و با علم ظاهر عمل می‌کردند.

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 5064          تاریخ درج خبر: 1394/01/30 ساعت 22:12     تعداد بازدید: 0