• عن الرضا(ع):مَن جَلسَ مَجلِسا یُحیِی فیِه امرُنا لَم یَمت قَلبَه یَوم تَموتُ فِیه القُلوب "طرائف الحکم ج1 ح 15 "
  • یا مُوسی بنِ عمران! عُفِّ یُعَفُّ اَهلُکَ ای موسی بن عمران!باعفت باش تا اهل تو نیز باعفت باشند"طرائف الحکم ج1 ح 171"
  • امام رضا(ع):هرکه بنشینددرمجلسی که درآن مجلس ذکراحادیث مامی شود،نمی میرددل او روزیکه دلهامرده است"طرائف الحکم ج1 ح15
  • البُخلُ عارٌ والجُبنُ مَنقَصَه بخل ننگ است و ترس کمبود امام علی (ع) حکمت سوم نهج البلاغه
  • نعم القرینُ الرضا رضامندی همنشین خوبی است امام علی (ع) حکمت چهارم نهج البلاغه
  • صدر العاقل صندوق سره : سینه شخص عاقل صندوق سر ( راز ) اوست. امام علی (ع) حکمت پنجم نهج البلاغه
  • امام علی(ع): با دیگر مردمان با انصاف رفتار کن و با مومنان به ایثار (منتخب میزان الحکمه ح 6ص 7)
  • امام علی(ع): مَن اکثَرَ مِن ذِکرِالآخره قَلَّت معصِیتُه: هرکس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه او کم شود{منتخب میزان الحکمه ح39}
  • الامام حسن(ع) : لا ادبَ لِمَن لا عَقلَ لَه{آن را که خرد نیست، ادب نیست } منخب میزان الحکمه ح 131 ص17
  • امام رضا(ع): به کودک دستور بده که با دست خودش صدقه بدهد گرچه به اندازه تکه نانی و یا یک مشت از چیزی باشد{منخب میزان الحکمه ح150}
  • پیامبراکرم(ص): فرزندان خود را در7سالگی نماز بیاموزید و چون10ساله شدند،انها را بر ترک نماز تنبیه کنید و بسترهایشان را از هم جداکنید{منتخب میزان الحکمه ح151}
  • پیامبر اکرم(ص):ترسناکترین چیزی که میترسم به آن مبتلا شوید،شرک اصغر است؛گفتند:شرم اصغر چیست؟فرمود: ریا{منتخب میزان الحکمه ح 344}
  • رسول الله(ص): مَن اَحَبَّ آَن یَنظُرَ الی اَحَبِّ اهلِ الارضِ الی اهل السماءِ فلیَنظُر الی الحسین{منتخب میزان الحکمه ح 495}
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164
  • امام حسين عليه ‏السلام : يا أُختاه لاتَنسيني في نافِلَةِ اللَّيلِ؛ اى خواهرم ! مرا در نماز شب فراموش نكن. وفيات الأئمه ، ص 441
  • امام علی علیه السلام : لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ نادان را نمى ‏بينى، مگر در حال زياده‌روى يا كم گذاردن. نهج البلاغه، حكمت 70
  • امام علی علیه السلام : مَن كَثُرَ فِكرُهُ فِي المَعاصِي دَعَتهُ إلَيها؛ آن‏كه در گناهان، بسيار انديشه كند، [اين كار،] او را به گناه مى‏ كشانَد. غرر الحكم، ح8561
  • امام صادق علیه السلام : اَحْسِنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جاوَرْتَ تَكُنْ مُسْلِما؛ با همسايه‌ات خوشرفتارى كن تا مسلمان راستين باشى. بحارالأنوار: ج74، ص158
  • امام علی علیه السلام : مَن يَكتَسِبْ مالاً مِن غَيرِ حِلِّهِ يَصرِفْهُ في غَيرِ حَقِّهِ؛ كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند. غرر الحكم ،ح8883
  • امام سجّاد عليه‏ السلام : [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى. بحار الأنوار ؛ ج 45 ، ص 164

بایگانی شده

آیت الله اراکی مطرح کرد؛ نعمت ولایت مقدمه دست یابی به تمام کمالات
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که به وسیله همین امامت خواهد بود که بشر به تمام نعمات دست خواهد یافت، عنوان کرد: جامعه بشریت ممکن نیست که به وحدت برسد مگر آنکه به وسیله نعمت امامت به این نعمت دست یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت شیراز به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، امروز عصر در جشنواره ملی شعر فاطمی که در محل مجتمع شهید آوینی قم برگزار شد با بیان این که خداوند منان تمام عالم را بر محور وحدت آفریده است، اظهار کرد: محور این وحدت نیز در میان تمام کائنات و مخلوقات حضرت رسول اکرم(ص) قرار داده شده است.

 

وی افزود: در زیارت جامعه کبیره آمده است «بکم تمت الکلمه» و مراد از آن همان امر به وجود است تا این پیدایش کامل شود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که معنای واقعی فعل کامل به وسیله ائمه اطهار تمام شده است، گفت: جهان هستی بدون در نظر گرفتن وجود نازنین حضرت رسول اکرم(ص) یک آفرینش ناقص است.

 

آیت الله اراکی با بیان این که زبان و ادبیات فارسی در میان تمام ادبیات‌ها موجود یک زبان عمیق عرفانی است، گفت: همان‏طور که در طول تاریخ شاهد این موضوع بودیم بسیاری از معارف عرفانی در قالب شعر به ما رسیده است.

 

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با بیان این که در حدیث قدسی آمده است «لولاک لَما خَلَقتُ الأفلاک‏»، عنوان کرد: این حدیث قدسی می‌فرماید ای پیامبر اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم.

 

وی ادامه داد: ظاهراً مراد آن است که افلاک برای انسان و انسان برای عبودیت آفریده شده است.

 

عضو جامعه مدرسین با اشاره به این که اگر رسول خدا(ص) آفریده نمی‌شد انسان به راه بندگی هدایت نمی‌شد، ابراز کرد: بنابراین در صورت نبود آن حضرت حکمت و هدف آفرینش تحقق نمی‌یافت و آفرینش افلاک بیهوده می بود.

 

وی افزود: در ذات خداوند متعال کار بیهوده نیست بنابراین اگر رسول خدا نبودند خداوند افلاک را نمی‌آفرید.

 

آیت الله اراکی با بیان این که شاعر عارف فخر الدین ابراهیم عراقی مضمون این حدیث را در قالب یک غزل بیان کرده است، گفت: مصرع اول این غزل می‌گوید که «نخستین باده که اندر جام کردند».

 

وی افزود: در مصرع دوم این بیت آمده است که « زچشم مست ساقی وام کردند» یعنی این که این باده عشق الهی یعنی همگان از چشم ساقی که خداوند منان است هستی خود را در حقیقت وام گرفته‌اند.

 

استاد درس خارج حوزه با بیان این که برای پیدایش حضرت رسول اکرم(ص) دیگران را به پیدایش مفتخر نموده‌اند، اظهار کرد: کلمه‌ای که جهان عدم را به جهان وجود مبدل شده به وسیله وجود حضرت رسول اکرم(ص) به کمال رسیده است.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم نعمت به دو صورت  تعریف شده است که یکی از آن نعمات نعمت عام است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که همه نیکی‌های عالم آفرینش را در نعمت عام به کار گرفته می‌شود، عنوان کرد: قرآن کریم فرموده است « وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها إن الإنسان لظلوم کفار».

 

وی افزود: در سوره یوسف در آیه ششم آمده است که« وَ کَذلِکَ یَجْتَبیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْویلِ الْأَحادیثِ وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلی‏ آلِ یَعْقُوبَ کَما أَتَمَّها عَلی‏ أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبَّکَ عَلیمٌ حَکیمٌ».

 

آیت الله اراکی با بیان این که در این آیه می فرماید رویای تو حکایتی است از آنچه که انجام خواهد گرفت، گفت: نتیجه این اتفاقات آن است که نعمت بر آل یعقوب تمام شود.

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که نعمت بر عالم تمام شده است یعنی این که دقیقاً روزی گه حضرت رسول اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان امام معرفی فرمود است، ابراز کرد: در چنین زمانی بود که از سوی خداوند متعال وحی رسید که«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً».

 

وی ادامه داد: این نعمت به وسیله اهل بیت به کمال رسیده است.

 

استاد درس خارج با بیان این که به وسیله همین امامت خواهد بود که بشر به تمام نعمات دست خواهد یافت، عنوان کرد: جامعه بشریت ممکن نیست که به وحدت برسد مگر آنکه به وسیله نعمت امامت به این نعمت دست یابد.

 

وی افزود: هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند وحدت را در جامعه محقق کند مگر محبت اهل بیت(ع) این مهم را به نتیجه برساند.

 

آیت الله اراکی با بیان این که خانه فاطمه که در قران کریم به آن بیت پاکی یاد می شود جای عجیبی است، گفت: محور این خانه خود شخص حضرت فاطمه(س) است.

 

وی ادامه داد: محوریت شخصیت حضرت فاطمه باعث شد که اهل‌البیت معنا بگیرد و امروز ما باید این مهم را در ادبیات خود به درستی معنا کنیم.

نام
ایمیل
نظر
کدخبر: 5042          تاریخ درج خبر: 1394/01/29 ساعت 11:19     تعداد بازدید: 0